Resevagn eller bärsele?

Frågan om man ska släpa resevagn till andra sidan jorden eller om bärsele räcker får jag ofta. Och jag har inget solklart svar mer än att det beror på barnet. I vårt fall skulle jag säga bärselen Ergo i 9 fall av 10. Iallafall till barn mellan 4 månader till 1,5 år.

Med vagn på Sukhumvit, Bangkok

När vi bodde med Aramis i Thailand var han drygt ett år,  vi hade vagn med oss, vi använde den sparsamt i Bangkok och inte en enda gång på öarna. Bangkok består av trottoarer med hål eller träd i, de är inte gjorda för promenader och bärsele var betydligt lättare. Det är trappor i massor upp till skytrain, hissar finns inte på samma sätt som i Stockholm och i de större köpcentren finns vagnar att låna.

Med ergo i Bangkok

Öarna vi besökte bestod mest av sand och en nättare vagn går inte att rulla på en sandstrand och då faller ju ideén. Att ta sig till öarna gör man via båt och släpa vagn på och av motorbåtar kändes inte aktuellt. Sedan sov Aramis inomhus på hotellrummet på dagarna där det fanns ac och han samtidigt kunde få lite svalka.

Men vänta nu säger ni kanske, han kan väl sova i den på kvällen när föräldrarna njuter av drinkar och kollar på eldshow? Har aldrig hänt och kommer säkerligen inte hända med våra barn. Aramis var alldeles för nyfiken och ville vara med, vem vill ligga och sova i vagn när det händer hundra saker runt om? Han behövde ett relativt mörkt och tyst sovrum för att kunna slappna av (till skillnad mot idag då han somnar sittandes på flygplatser, båtar eller var han nu befinner sig).

Med Älva gäller samma sak, hon somnar inte för kvällen i vagn när det är full action runt om. När vi reste till Grekland med henne och hon bara var två månader använde vi faktiskt vagnen en hel del men det var ju för att hon var så liten. Hon sov där på dagarna (ibland, men mest på mig i en solstol) och hon låg i vagn när vi åt frukost och lunch. När vi åt middag ville hon mest vara med och sitta i knät och sedan höll hon sig vaken tills det var dags för Aramis att sova. Aramis är ju en ganska så kvällstrött person så även när vi är ute och reser är han sällan vaken längre än till 20.30 och vaknar mellan 06-07 på morgonen. När en reser med barn tycker jag man gör det på barnens villkor så vi tvingar inte honom att vara vaken längre för att vi vuxna inte vill hänga på rummet utan han får sova och vi hänger på balkongen/terrassen/kollar på film. Hon hängde i Babybjörn under hela resan, det vill säga på flygplatsen, i planet och på bussen.

Älva i Grekland

När vi nu reste till Hong Kong och Vietnam med Älva som var 6 månader kunde vi i princip ha lämnat vagnen hemma. Att stuva in och ut resevagn i taxi, att släpa in den på restauranger och försöka vagna ett barn som verkligen inte kommer till ro i framåtvänd vagn tar mer energi än vad det ger. I ergon somnade hon direkt, den tar ingen plats och blev det för mycket intryck fällde vi upp den lilla huvan och hon fick lugn och ro. Jag tror vi använde vagnen två gånger - en gång i Hoi An innan vi insåg att det bara var jobbigt och en gång vid poolen när hon till slut somnade i den. Vid 6 månader var hon tillräckligt stor för att inte nöja sig med vagn, ville mycket hellre sitta med vid bordet och att få ro att somna för natten i vagn - nej. Trafiken i Vietnam är ju också galen; den består till 90% av motorcyklar som tutar varje gång de ska svänga, stanna, väja eller bara berätta att här kommer jag.

I Hong Kong trodde vi att vi skulle använda vagn mer men nej även där var ergo att föredra. Hong Kong har mycket backar, vi åkte mycket buss, båt och spårvagn (där vagn knappt får plats) och trottoarerna är liksom inte gjorda för promenad. Den enda sträckan där vagn faktisk fungerar är väl vid Avenue of Stars och där var vi inte ens denna gång.

Med ergo i Hong Kong

Aramis slutade använda vagn helt när han fyllde 3 år, både på vårt och hans initiativ. Han ville inte åka vagn längre och vi tyckte han kunde gå själv. Sommaren när han skulle fylla 3 år hade vi med resevagn till Grekland och då använde vi den faktiskt varje dag när han sov vid poolen, det är nog enda gången vi släpat med vagn till honom och använt den. Annars såg det mest ut som på bilden nedan, vi släpade vagn men han ville gå själv.

Aramis, Micke och en vagn på Skiathos

Så jag har ingen solklart svar på frågan, bäst är väl om man har plats och ork att ta med båda men i vårt fall ångrar jag att vi släpat vagn. De flesta resmål vi älskar och åker till (mycket Asien, lite USA) är inte vagnvänliga och bärsele passar bättre. Har man två barn som sitter i vagn blir läget så klart annorlunda. Ett tips är väl att försöka söva barn i resevagn hemma en kväll i stan och se hur det går - går det bra där lär det gå bra på en strand också. Men har ni som vi barn som vill vara med och inte kan koppla av - hoppa vagn och få minimalt med packning.